Inngangspartiet til en stor kiosk
Share on facebook
Share on linkedin

Reitan – fremtidsparat med effektiv drift

Reitan Convenience skal have udskiftet alle kasseterminaler i de tæt på 1.000 kiosker i Norge. Med Lexit Group som ny partner indebærer udskiftningen ikke bare ny hardware, men en ny – og langt mere effektiv – måde at holde udstyret i drift på. Løsningen er baseret på moderne applikationsstyring kombineret med modifikation af hardwaren, for at Reitan skal kunne gå «cloud only» fremover.

Reitan Convenience driver blandt andet Narvesen, 7-Eleven og Northland. Selskabet er markedsførende på kioskdrift i Norden og Baltikum med næsten 2.200 udsalgssteder.

Hjælp til selvhjælp

Reitan stod med ønsket om en omfattende restrukturering af, hvordan kioskløsningerne driftes. Alt for mange interne og eksterne timer blev brugt til opdateringer, overvågning af driftsmiljøet og fejlrettelser. Selskabet ville væk fra de gamle rutiner, som ofte krævede udsendelse af teknikere.

I stedet ville Reitan have selvbetjeningsløsninger med udstyr som nemt kan udskiftes af slutbrugere, og en driftsløsning som gør brug af moderne applikationsstyring. I denne ændringsproces havde Reitan brug for en hardware-partner med fokus på brugeroplevelse og innovative løsninger, så de kunne få sænket tærsklen for, at købmænd og ansatte i butikkerne selv kunne håndtere udstyret.

– Vi valgte Lexit som partner for at kunne nå målet. De har først og fremmest holdninger til og intentioner om en samarbejdsform, vi føler os komfortable med, og derudover løsninger, som ikke bare opfylder kravene, men også giver brugerne en endnu bedre totaloplevelse end de havde før, siger Joon Nebell, Digitaliserings- og Innovationsdirektør i Reitan Convenience Norway.

Lexit Group er et skandinavisk selskab, som udvikler og markedsfører teknologiløsninger for digitalisering og effektivisering af operative processer, fra produktion til butik. Selskabet er en betydende leverandør af POS- og butiksdataudstyr til forskellige salgsmiljøer. Løsningerne leveres primært gennem partnere og forhandlere, men også direkte til større slutkunder som Reitan.

I den indgåede aftale skal Lexit levere den totale brugeroplevelse på kasseterminalerne; POS kasser med touch, kundevendt skærm, printere, scannere og kasseskuffer. Det inkluderer også skræddersyede løsninger der gør udstyret let at vedligeholde, udskifte og opgradere. De første installationer af de nye kasseløsninger er allerede på plads, og erfaringerne er positive. Der er allerede skiftet ca. 250 kassepunkter.

Først i verden

Det mest krævende af kravene til den nye driftsmodel er at ALT skal fungere, uden at en tekniker skal ud i butikken, når der er behov for service på hardware eller software.

Microsoft – en vigtig partner for Reitan – har etableret en platform som gør virksomheder i stand til at etablere en fuldstændig «hands off»-løsning. Reitan anvender produkterne InTune og Autopilot, samt egenudviklede applikationer i Azure, så de kan få det optimale setup for sikkerhed, aktiv overvågning og fjernbetjening fra Microsoft.

På hardwaresiden skulle PCen i POS kasserne modificeres og påmonteres en særlig chip – en såkaldt TPM Chip. Denne chip bidrager til at sikre, at POS kasserne altid har den rette software på plads. Endvidere er den en forudsætning for at opnå det ønskede niveau af fjernstyring og overvågning. Der har ikke været krav om TPM chips i retail PC tidligere.

– For både Microsoft i Norge og Lexit er det ekstra spændende, at Reitan er den første kunde i verden indenfor «retail-sektoren», som får installeret TPM Chip i deres maskiner, siger Helge Stenstvedt fra Lexit Group.

Ambitionen for Reitan og Lexit er, at udstyret selv skal melde om fejl, og blive forsøgt fejlrettet med en automatiseret fejlrettelsesprocedure. Hvis den ikke kan rette fejlen, sendes nyt udstyr ud til butikken, og der ombyttes, før der opstår større defekt.

Ud fra dette forventes det, at nedetiden bliver mindre end tidligere. I tillæg forventes det, at omkostninger til at komme tilbage til normal drift igen reduceres. Det indebærer besparelser og langt sjældnere kapacitetsproblemer grundet kasser der er ude af drift.

Kontinuerlig innovation

En nok så vigtig grund til at valget nu faldt på Lexit som partner for Reitan, var muligheden for et udvidet samarbejde fremover. Reitan vil videre med flere innovative løsninger.

– Vi kan ikke forudse alle udfordringer, vi vil møde i fremtiden, men det er muligt at vælge, hvem vi skal håndtere udfordringerne sammen med. Den leverandør, vi mener er bedst egnet, er Lexit, siger Nebell.

I den nærmeste fremtid vil Reitan påbegynde afprøvning af løsninger, som skal bidrage til at reducere risikoen for at der opstår køer i butikkerne. Kødannelse er en vigtig årsag til tabt salg.

– Vi tror, at mange kan betjene sig selv, når det gøres nemt for dem – og det skal vi gøre. Det skal være enkelt, sjovt og bekvemt for alle parter. Så øger vi kapaciteten og skaber måske tilmed en bedre købsoplevelse, siger Nebell.

Der vil blive afprøvet forskellige koncepter med selvbetjeningskiosker. Det kan inkludere løsninger, som sørger for at kunderne hurtigt og effektivt kan betale deres varer selv, og løsninger som gør det enkelt at bestille mad og drikke i fred og ro, uden presset fra dem der står bagved i køen.

Lexit har særligt stor ekspertise indenfor kiosk- og selvbetjeningsløsninger. De fleste genkender nok kioskerne fra de store fast food kæder, hvor Lexit f.eks. har leveret kioskerne til Burger King og Sunset Boulevard i Skandinavien. Kioskløsninger, der er sat rigtigt op, kan både bidrage til at forbedre kundeoplevelsen og øge effektiviteten og mersalget.

Se alle vores aktuelle sager

CEO – LEXIT GROUP KONSERN

Sjur Skjæveland

Skjæveland har vært CEO for Lexit-konsernet siden august 2019. Før han tok over ledelsen av Lexit, var Skjæveland leder for strategi og forretningsutvikling i Orkla Confectionery & Snacks, et av forretningsområdene i Orkla-konsernet. Han har bred internasjonal erfaring fra ulike leder-, rådgiver- og styreroller innen merkevarer, næringsmidler, media, teknologi og management consulting fra blant annet Schibsted og Bain & Co. Skjæveland har en mastergrad i internasjonal business fra Columbia University i New York, samt en bachelor fra Universitet i Oslo i tillegg til å ha gjennomført executive utdanning med IMD.

Mr. Skjæveland has been CEO of Lexit Group since august 2019. Before Lexit, he was Head of Strategy and Business Development at Orkla Confectionery & Snacks, a division of the Orkla Group, the leading FMCG-company in the Nordics. Prior experience includes leadership roles at Schibsted and Bain & Co. He has extensive international experience from different leadership, advisory and board positions in FMCG, media, technology and management consulting. He holds a Master Degree in International Finance and Business from Columbia University in NYC and a Bachelor Degree from the University of Oslo.