En hånd som skanner en blomst

Pressemeddelelse: Plantasjen lancerer mobile kasser fra Lexit med mobilbetaling

LEXIT / PLANTASJEN / VIPPS: I stadigt flere af Plantasjens udsalgssteder behøver kunderne ikke længere at gå til kassen for at betale for varerne. Kasserne bringes til kunderne i form af en mobil løsning lagt ind på personalets mobiltelefon. Løsningen gør at kunderne hurtigere kan betjenes både indendørs og udendørs.

Løsningen består af en app fra Lexit, installeret på mobile enheder, sammen med en enkel betalingsterminal. Plantasjen har udrullet løsningen i Norge, Sverige og Finland. Omkring 400 mobile enheder fra Lexit fungerer nu som mobile kasser i de nordiske lande.

Med egne mobiltelefoner kan de ansatte registrere varer og tage mod betaling, hvor end de er i butikken. Løsningen er enkel og brugervenlig, og bidrager til at reducere kødannelse ved de traditionelle kassepunkter.

– For Plantasjen betyder dette, at vi kan møde kunderne på flere salgspunkter i butikken og færdiggøre handelen på kundens præmisser, med en enkel og velfungerende betalingsløsning. Dette giver færre køer til de traditionelle kasser. For os bliver det også lettere at udvide med flere kassepunkter i højsæsonen. Nu kan vi bruge helt almindelige mobiltelefoner som kasser i butikkerne, siger Olav Fyldeng, CIO i Plantasjen.

Med mobile kasser reducerer Plantasjen udgiften til et kassepunkt med over 90%. Kasserne giver desuden Plantasjen den fleksibilitet, de har brug for for at kunne tilføje flere kassepunkter i højsæsonen. Medarbejderne går med løsningen i lommen. Kunderne kan handle som på torvet, gå lige hen til varerne, de vil have, og betale her og nu. Det giver færre køer og skaber nye købsmønstre.

I Norge kan kunden desuden betale kontaktløst med Vipps mobilbetaling på sin mobiltelefon, og betalingsterminalen er overflødig, medmindre kunden ønsker en fysisk kvittering ud over den de får via SMS.

– For vores kunder er dette en tryg og smittevenlig betalingsmulighed, og løsningen bidrager godt i smitteværnet. Vi har under pandemien benyttet kort på almindelige betalingsterminaler, eller forhåndsbetaling via «klik og hent» på nettet. Nu kan kunderne i Norge også betale ved brug af Vipps på egen telefon hvor som helst i butikken, noget som giver bedre udnyttelse af Plantasjens store arealer og mindre behov for berøring af betalingsterminaler, siger Fyldeng.

Planen på sigt er at opskalere betalingsløsningen på mobiltelefon til brug som «queue-buster», med fleksible kassepunkter, samt enkel, velkendt betaling for kunden.

Se kundecase – mobil kasseløsning med betalingsterminal
Se kundecase – mobil kasseløsning med Vipps mobilbetaling
Læs mere om vores mobile kasseløsning