Hardware fra Lexit Group effektiviserer bestillingen af mad og drikkevarer

Lexit Groups hardware har effektiviseret mad- og drikkebestillingerne i Umoe Restaurants 330 restauranter og caféer i Norden. – 9 000 ansatte benytter touchskærme på PC-kasseapparater og tablets. Det har forenklet bestillingsrutinerne, siger senior IT-konsulent Terje Holte i Umoe Restaurants.

Holte tager os med på en rundvisning i restauranten Fridays på Royal Christiania Hotel i Oslo. Her får vi et indblik i, hvordan systemet fungerer i praksis for serveringspersonalet.

FEJLFRIT: – Vi har fået leveret hardware fra Lexit Group siden 2005. Udstyret har fungeret fejlfrit i alle årene, siger senior IT-konsulent Terje Holte i Umoe Restaurants (tv). Her sammen med Geir Karlsen, retail-ansvarlig hos Lexit Group Norway AS (th).

PC-kasser, printere, scannere og kasseskuffer

Lexit Group har leveret alt hardware, som omfatter PC-kasser, printere, scannere og kasseskuffer, samt specialudstyr til udvalgte brugere. Samarbejdet med Lexit Group har stået på i over 10 år og har fungeret meget tilfredsstillende. – Vi er vældigt godt tilfredse med leverandøren, som har gode service- og vedligeholdsrutiner. Opstår der uforudsete problemer er de hurtigt på pletten for at udbedre fejl eller tilbyde nyt udstyr. De er også kendt for rettidige leverancer.

Umoe Restaurants har fået leveret hardware fra Lexit Group siden 2005. – Udstyret har fungeret fejlfrit igennem alle årene, siger Holte.  

Enkel brugergrænseflade

Hardwaren og softwaren har en enkel brugergrænseflade – Softwaren er baseret på programmeringssproget Java med standard Windows funktionalitet, siger Holte. Han kan fortælle, at dette er plug-and-play uden specialtilretninger – ekspedienterne foretager mad- og drikkevarebestillinger på deres datakasser eller tablets. Madbestillingerne går automatisk til køkkenet, hvor kokkene står klar til at tilberede maden. Apparaterne er enkle at betjene og kræver ingen IT-baggrund. Udstyret har mange ligheder med dagens smartphones med berøringsskærm. For os har det effektiviseret bestillingsrutinerne, understreger han.

FRIDAYS: Hardwaren og softwaren har en enkel brugergrænseflade.

Umoe Restaurants – en førende servicekæde

Umoe Restaurants er en af Norges førende servicekæder med en årlig omsætning på 4 milliarder kroner. Selskabets 330 restauranter og caféer omfatter Peppes Pizza, Burger King, American Bistro Scandinavia, Cafe Opus, La Baguette, Starbucks, Fattigmann og konceptrestauranter i flere norske lufthavne. Det er ikke så kendt udadtil, at Umoe Restaurants har driftsansvaret for disse restauranter og caféer – For vor del er dette et bevidst valg. Det er kæderne og ikke os som skal promovere virksomheden udadtil, siger Holte. – Vi skal ikke ta æren for det arbejde de lægger hver eneste dag.

Undgår forsinkelser med kun én hardwareleverandør

For Umoe Restaurants er det afgørende kun at skulle forholde sig til en hovedleverandør af hardware: – På den måde undgår vi at involvere flere underleverandører. Det kan let forsinke leveranceprocesserne. Opstår der uforudsete hændelser, hvor vi er afhængige af omgående hjælp, så stiller Lexit Group altid op med deres kompetence, siger Holte.

Online support

IT-afdelingen i Umoe Restaurants består af seks medarbejdere. Holte har ansvaret for anskaffelse og udvikling af selskabets hardware- og softwareløsninger. – Vi har også driftsansvaret for vort regnskabssystem, sier Holte. Han tilføjer, at IT-afdelingen står for online support på alle kunde- og datakasser for alle restauranter og caféer i Norden.  – Det er yderst sjældent at vi må rejse ud til kæderne eller caféerne og foretage reparationer af udstyret. Det siger sig selv at det ville blive en kostbar affære at opsøge alle restauranter og caféer i Norge og Sverige ved hver lille fejl.

Solide produkter som tåler hård behandling

Ud af i alt 1 000 PC-kasser sendes årligt kun 5 til reparation. – Det er ekstremt lavt og er en bekræftelse på, at Lexit Group har solide produkter som tåler hård behandling i krævende arbejdsmiljøer, påpeger Holte. – PC-kasserne og bonprinterne har i alle år fungeret upåklageligt. Skulle en PC-kasse gå i stykker, får vi en ny en i løbet af kort tid. Gammelt og udtjent udstyr skiftes ud fortløbende. Det tager normalt 1-2 dage fra udstyret bestilles hos Lexit Group, til det er fremme hos restauranterne eller caféerne. Som nødløsning kan virksomhederne koble PC-kasserne til en stationær pc med tastatur indtil de får en ny. Men, understreger han, i de fleste tilfælde klarer vi at løse uforudsete hændelser fra Lysaker.

FRIDAYS: Kassepunkt fra Lexit Group AS.

Nyt design og forøget hastighed

Lexit Group har lanceret tredje version af hardwaren. – Forskellen på de første og dagens modeller går primært på design og hastighed. Den første versjonen var solid, men manglede tilstrækkelig processorkraft. Næste versjon kom med øget processorkraft men havde et klodset udseende. Nyeste versjon har fået et elegant design og er uden blæser. – De sidste to åre er vi gået over til Solid State-disk (SSD). De er hurtigere, er lydløse og bruger mindre energi, siger Geir Karlsen fra Lexit Group. Han kan fortælle, at de har leveret bonprintere fra Star Micronics, PC-kasser fra FEC, og scannere fra Zebra til Umoe Restaurants.  – For øvrigt er løsningen suppleret med touchskærme i tillæg til almindelige pc-skærme, switches og patchkabler.

Fremtidens restaurantdrift – informationsskærme og selvbetjeningsmaskiner

Om ikke alt for lang tid regner restaurationsbranchen med, at hver enkelt kunde kan bestille mad og drikkevarer via sin egen smartphone. – Som gæst vil du kunne downloade en app og foretage bestillingen via din egen touchskærm. Når det så er sagt, vil vi i mange år fremover stadig være afhængige af nutidens hardware fra Lexit Group. Behovet for informationsskærme og selvbetjeningsmaskiner vil stige støt. Vi skal være i front i udviklingen af de mest sofistikerede løsninger til vores kunder. Udviklingen går så stærkt, at der ikke skal meget til før du står tilbage på perronen, afslutter Holte.

 

BURGERKING: Kasseløsning fra Lexit Group.

STARBUCKS COFFEE: Kasseløsning fra Lexit Group.

 

Tekst og foto: Trond Schieldrop