Effektiviseret lufthavnsdrift med teknologi

Efter at Widerøe Ground Handling indgik aftalen om at overtage store deler af SAS Ground Handling virksomheden, havde de brug for et fælles støttesystem for at håndtere driften på bedst mulig måde. Med bistand fra Lexit Group er de nået frem til en optimal løsning.

Lexit Group er en af Skandinaviens førende leverandører indenfor POS, RFID, datafangst, produktmærkning og softwareløsninger. Vores vision er at skabe merværdi for vores kunder gennem viden og innovation, hvilket vores samarbejde med Widerøe Ground Handling er et godt eksempel på. Som Norges største ground handler er de ansatte i Widerøe Ground Handling afhængige af at den rigtige information bliver registreret til rette tid, eftersom der hele tiden sker ændringer.

– Tidligere var driften i høj grad papirdrevet. Dette førte til at data ofte var forældede inden vi nåede at skrive dem ud. Mange registreringer blev heller ikke foretaget. Vi havde ikke noget støttesystem for den enkelte medarbejder, og ønskede derfor at finde en løsning hvor alle registreringer ville ske realtime ude på flysiden, siger André Østli, Chief Information Officer i Widerøe Ground Handling.

EFFEKTIVISERING: Widerøe Ground Handling er gået fra papirdrevet til digital drift gennem at indføre én enkelt enhed. Her f.v. André Østli, Chief Information Officer og Christian Vabø, Ground Systems Manager i Widerøe Ground Handling.

Fokus på hardware

Østli siger endvidere at de havde brug for bistand når det kom til hardware, og som en leverandør med høj teknisk kompetence og over 20 års erfaring faldt valget på Lexit Group. Som udgangspunkt havde Widerøe et ønske om tablets med relativt stor skærm, men Lexit Group var i tvivl om, hvorvidt dette var den bedste løsning.

– Vi leverede flere forskellige tablets til dem til test, men konkluderede relativt hurtigt, at enhederne skulle være mindre, siger Helge Stenstvedt, Key Account Manager i Lexit Group. Til deres brug, som indebærer blandt andet lastning og losning af fly, bliver almindelige tablets lidt for store og tunge. Dette førte til at Widerøe ændrede kravet til både produkt og opsætning af software, og valgte at gå efter mindre enheder, afslutter Stenstvedt.

STOLT LEVERANDØR: Key Account Manager Helge Stenstvedt fra Lexit Group AS.

Robust løsning

Du over at være enkle at håndtere skulle enhederne kunne holde til noget. De skulle kunne bruges i et hårdt miljø og tåle store vejrmæssige udfordringer.

– Vi opererer i alt fra Longyearbyen med lave temperaturer, til Bergen hvor det regner meget. Vi så på mulighederne for at bruge kommercielle forbruger enheder, men fandt hurtigt ud af at disse ikke kunne holde til så meget og havde dårlig batterikapacitet. Sammen med Lexit Group nåede vi frem til, at Zebra TC75 var det bedste alternativ. Efterfølgende har vi oplevet at andre firmaer, som er på besøg hos os, ønsker at gå i samme retning, siger Christian Vabø, Ground Systems Manager i Widerøe Ground Handling.

ROBUST ENHED: Zebra TC75x tåler det hårde miljø, samtidig med at den er let at håndtere. Flere firmaer vil nu gå i samme retning.

Kun én enhed

Med indførelsen af den nye enhed er der gjort store fremskridt. Ifølge Vabø har tilbagemeldingerne fra de ansatte været vældigt positive, og de ser frem til den videre udvikling. Målet er at samle alle nødvendige funktioner i TC75, så de ansatte kun skal forholde sig til én enhed.

– Sammen med Lexit Group er vi nu i gang med at integrere både scanning og kommunikation i denne enhed. Det næste skridt vi tager nu er at gå væk fra traditionel radiokommunikation og over til push-to-talk, som er en IT-baseret kommunikationsløsning, siger Vabø, og lægger vægt på den værdi Lexit-samarbejdet har.

– Lexit Group har hele tiden været tydelige omkring hvorfor vi burde vælge den ene løsning fremfor den anden. De har bidraget med en helt anden erfaring end andre leverandører og er suveræne, når det gælder service og support, med hurtig respons- og leveringstid. Uden Lexit Group havde vi ikke været der hvor vi er i dag, afslutter Vabø.

POSITIVE TILBAGEMELDINGER FRA DE ANSATTE: Med indførelsen af den nye enhed er der sket store fremskridt.

ÈN ENHED: Målet er at samle alle nødvendige funktioner i TC75x, så de ansatte kun skal forholde sig til én enhed.

 

Se flere af vores gode kundehistorier.

 

Kontaktperson hos Lexit Group:
Helge Stenstvedt
Telefon: +47 992 68 273
E-post: helge.stenstvedt@lexit.no